La ponència “Primera proposta per uns criteris d’avaluació consensuada entre comitès d’ètica de la investigació en humans o amb dades personals” està emmarcada per la XIV Trobada de la Xarxa de Comitès d’Ètica d’Universitats i Organismes Públics de Recerca d’Espanya, que es va celebrar a Girona els dies 7, 8 i 9 de maig de 2025.
La Guia dels aspectes ètics dels projectes de recerca amb persones o dades personals i la Rúbrica que l’acompanya van sorgir de la necessitat de disposar d’unes pautes d’avaluació compartides pels membres del Comitè d’Ètica i la Bioseguretat de la Recerca de la Universitat de Girona que donés resposta a tres objectius: (i) operativitat i efectivitat (disposar d’una Rúbrica que recollís els factors a avaluar per part dels membres del Comitè i, en cas que fos necessari, facilitar la identificació de les correccions que es demanava introduir als investigadors), (ii) justícia (que tots els projectes de recerca fossin avaluats amb els mateixos criteris) i (iii) informació (que els investigadors coneguessin els criteris i les pautes amb què s’avaluaran els seus projectes).
En una segona etapa, es va considerar la possibilitat de treballar en una Guia interuniversitària consensuada per tal de millorar i expandir aquests tres objectius, així com augmentar-ne el rigor analític i científic (el contrast i el consens dels criteris d’avaluació entre els diferents Comitès ho facilita i exigeix).
A la XIV Trobada de la Xarxa de Comitès d’Ètica d’Universitats i Organismes Públics de Recerca d’Espanya es va presentar aquesta segona versió de la Guia i la Rúbrica, millorada, ampliada i inacabada, i es va convidar les persones i els comitès interessats a sumar-se al projecte.
